Elektorblog

Az Elektor a politikai kommunikációban is végbemenő permanens technológiai forradalom legújabb trendjeinek, alkalmazásainak és gyakorlatainak bemutatásával kívánja segíteni az olvasók eligazodását. A politikai kampányok monitorozása mellett nyomon követjük különböző szakmai oldalak írásait, valamint a szakmai szervezetek publikációit, tevékenységét is. >>>>>

12/01/31 Párhuzamos valóságok és a párttagság változó minősége

and.ferenczi

Miért ilyen hatékonyak a populista mozgalmak - legyenek azok baloldaliak vagy jobboldaliak - az új online térben? Milyen attitűdbeli különbségeket mutatnak az európai populista szervezetek támogatói, különösen azok, akik aktívak a közösségi oldalakon? Ilyen, és még egy sor hasonló érdekes kérdésre kaphattunk választ a hétfő délelőtt Digital Populism in Europe címmel rendezett konferencián. Az eseményt a budapesti angol nagykövetségen tartotta a brit Demos és a magyar Political Capital, melyen bemutatták az esemény apropójául szolgáló, tavaly végzett kutatás eredményeit. A tanulmány elérhető magyar, illetve angol nyelven.

 

Nemcsak a hazai és európai szélsőséges-populista mozgalmak, de általában a digitális politikai kommunikáció kutatásának szempontjából is sok jelentős újdonsággal szolgált a tanulmány prezentációja, hiszen számokkal is alátámasztotta az elemzői körökben közhelyszámba menő érzületet: a populista politika támogatói intenzívebben, talán erőszakosabban, de mindenképpen erős motivációktól hajtva használják az internetet és a közösségi médiát, mint a mainstream politikai egyesülések, mozgalmak támogatói. Ráadásul többen is vannak jelen, mint a konkurens szervezetek támogatói. 75%-a a Jobbik támogatóinak rendszeresen internetezik, arról nem beszélve, hogy politikai attitűdjük nem a "hagyományos" európai szélsőjobboldalhoz, hanem az igazán extremista, neonáci szervezetekhez hasonlatos.

 

Ezek a számok számos egyéb kérdést is felvetnek. 

 

További kutatást igényelne a Jobbik támogatóinak online médiafogyasztási szokásainak feltérképezése. A Demos UK és a Political Capital elemzése is kitér arra, hogy a Facebook korábban soha nem látott mértékben tette széttöredezetté a hírfogyasztást. Természetesen, ez a különbség korábban is megvolt, hiszen X párt támogatója nem nagyon olvasott Y-párthoz húzó sajtót, azonban a mindenki által nézett/hallgatott/olvasott hagyományos, egyirányú, top-down tömegtájékoztatási eszközök miatt volt metszéspontja a választói valóságoknak, azonban a Facebook elterjedésével ez totálisan megváltozott. Mert mi történik egy Jobbik támogatóval? Megkapja a közösségi oldalról a teljes tájékozottság és - a szélsőjobboldali hírek tálalási struktúrája miatt - “az okosabb vagyok mint a többség” érzését úgy, hogy a csak és kizárólag a saját kapcsolati hálójából, a saját maga által kedvelt oldalak (kuruc.info, szentkoronaradio.hu stb.) hírfolyamából értesül a világ dolgairól. A gatekeeperek hiánya és a digitális-funkcionális-politikai analfabetizmus soha nem látott különbségeket eredményeznek a valóságról alkotott képről, mely jelenség komoly feszültségekhez vezethet - már ha még nem vezetett. Érdekes lenne egy külön kutatást szentelni ennek a témának.

 

Másik érdekes kérdés lehet most 2012-ben, - amelyet Jamie Bartlett, a Demos UK előadója is pedzegetett - az hogy mit jelent egy Facebookos politikai közösség tagjának lenni? Milyen intenzív az adott szervezettel vagy üggyel való kapcsolat, mennyben más offline tagnak lenni mint online támogatónak? Már ha egyáltalán más minőséget jelent az internetes közösségi aktivizmus, vagy csupán egy más kommunikációs térben fejtik ki hasonló eredményű tevékenységüket az online, illetve offline tagok?

 

Ezekre a kérdésekre szerintem még senki sem tudja a választ: legkésőbb 2014-ben kiderül majd.

 

Érdekes adalék még talán a konferencia témájához és a hazai szélsőjobboldal internetes térnyerésének megértéséhez az a szélsőjobboldali pártoknál egyáltalán nem jellemző professzionalitás, amellyel az internetes véleményformáláshoz álltak. A Jobbik központi kommunikációs csapata már 2009-ben egy félig-meddig titkos használati útmutatót adott a párt szimpatizánsainak ahhoz, hogyan nyerjenek meg még több embert az Ügynek. 2009-ben még a magyar Facebook csak bontogatta a szárnyait, talán akkor kezdett igazán dinamikusan nőni, ám sehol nem voltak a pártok hivatalos közösségi médiás megjelenései. Az úttörőnek számító Orbán Viktor is csak a 2010-es kampány indulásakor emigrált a Facebookra. A társadalom széles rétegeit elérő internetes kommunikáció jellemzően fórumokon, kommentekben és talán a WIW-en történt, melyet a Jobbik kiválóan kihasznált, majd ezt az energiát transzformálni tudta a Facebookra is - ennek a folyamatnak az eredményeit mutatta ki a tanulmány is.

 

Összességében hiánypótló adatokkal szolgáló konferencia volt, hiszen rengeteg, a Jobbikkal kapcsolatos politikai közhelyet lerombolt. Még több ilyet!

 




Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elektor.blog.hu/api/trackback/id/tr803998073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása