A 2008-as elnökválasztási kampány óta tudjuk, hogy az új technológiai megoldások kulcsfontosságúak lehetnek egy jelölt anyagi erőforrásainak összegyűjtése szempontjából is. Amerikai kampányszakértők szerint, míg a 2008-as választás az online támogatásokon, addig a 2012-es a mobil donációkon fog eldőlni. Igazuk lesz?
Mindenesetre az Obama- és a Romney-stáb is egy forradalmian új kütyüt és az ahhoz kapcsolódó szoftvert kezdett használni a pénzgyűjtéshez, a Square-t. Ez a kis, okostelefonra biggyeszthető, kocka alakú szerkentyű gyakorlatilag mobil bankkártya-terminállá alakítja telefonunkat. Az eredetileg KKV-k számára kifejlesztett szolgáltatás rendkívüli módon megkönnyíti a fizetést. Nem kell telefonvonalakkal, elavult technológiájú terminálokkal bajlódni: egyszerűen a telefonhoz vagy a tablethez csatlakoztatjuk a Square-t és egy fix tarifájú, 2,75%-os kezelési költséggel számolva, a vevők, ügyfelek már fizethetnek is. A kis kütyüt ingyenesen megkapjuk, amennyiben feliratkozunk a szolgáltatásra, így az okostelefonon vagy a tableten kívül más beruházást nem is igényel az egész.
A demokrata és a republikánus kampánystábok rögtön lecsaptak erre a könnyen kezelhető mobilalkalmazásra és együttműködést kezdeményeztek a vállalattal. Lefejlesztették a saját, donációkat fogadó alkalmazásaikat, hogy a Szövetségi Választási Bizottság is befogadja az adományozásnak ezt az új formáját, ugyanis az Egyesült Államokban nagyon szigorú keretek közé van szorítva a kampánytámogatás. Próbaképpen, az Obama- és a Romney-stáb is felszerelte vele néhány helyi kampánycsatapatát, hogy megvizsgálják az eszköz hatékonyságát. A tervek szerint pedig az alkalmazást minden aktivista számára elérhetővé tennék az AppStore-ból és az Android Marketről, így bárki gyűjthet a telefonján keresztül adományokat. Az alkalmazás végeredményben az online donációs ígéretek bizonytalanságát kerüli meg, hiszen az aktivista és a támogató is rögtön a fizetésnél meggyőződhet róla, hogy a pénz jó helyre került.
Az eszköz használatához természetesen kell egy csipetnyi pénzügyi kultúra is, hogy az emberek merjék használni a bankkártyás, az online vagy a mobilos fizetési megoldásokat. Magyarországon azért még jónéhányat kell aludni, hogy egy ilyen kampánytámogatási mód elterjedjen. Mondjuk, az első lépés természetesen egy átlátható kampányfinanszírozási rendszer megteremtése lenne.
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.